lördag 26 mars 2011

Bästa film EVER!



Härmed utnämner jag "Till Vildingarnas Land" till bästa barnfilm någonsin, eller i alla fall på mycket länge.
Jag kände mig som en urvriden trasa, helt tom på krafter, när pojken Max äntligen kommit hem till mamma igen och det SUPERBA soundtracket fortsatte att spelas i bakgrunden. Sonen och jag hade skrattat och gråtit om vartannat och jag tror inte någon av oss ville lämna den stora, vackra, otäcka och vänliga fantasivärlden riktigt ännu.

Filmen var precis på gränsen till alltför läskig för sonen, snart sju år. Han låg i mitt knä under hela filmen, och jag kunde känna hur han drogs med i berättelsen och hur han hela tiden blev så himla tacksam över att det inte blev mer otäckt eller sorgligt eller verkligt. Han skrattade så där lättad som barn kan göra när de inser att det inte blir värre än så här, det kommer nog att bli bra till slut. Som när Max stötte på de stora, skrämmande vildingarna för första gången, och sonen sa: "De låter snälla på rösten". Denna kommentar tror jag betydde: "om man låter snäll på rösten kan man inte vara riktigt, alltigenom elak och otäck".

Filmen vågar ta upp stora och skrämmande frågor som ilska, svartsjuka, rädsla, avundsjuka, utanförskap, vänskap, besvikelse... Och hela tiden på ett sant och skrämmande vis. Men samtidigt med stor mjukhet, vänlighet och försiktighet. Lågmält.



Filmen har en åldersgräns på sju år och jag tror att det är viktigt att du förbereder ditt barn innan ni ser filmen. Läs boken så att han eller hon känner till att det hela är pojkens fantasi och att berättelsen slutar lyckligt. Det här är ingen vanlig barnfilm som man hyr och sätter på medan de vuxna sitter i köket och pratar. Den kräver mer än så. Men den kommer att kunna ge fantastiska möjligheter till samtal kring livets stora frågor.
Min son fastnade till exempel vid frågan om när solen skulle dö. Barn idag omgärdas av prat om miljöförstöringar, vår utsugning av jordens resurser och om krig och svåra miljökatastrofer. Hur bearbetar barnen den här informationen? Stora frågor som kanske inte besvaras i filmen - men vilken konst ger svar? Den här filmen hjälper oss att se frågorna och kanske, förhoppningsvis, får oss att samtala med våra barn om dem.

Soundtrack av Karen O And The Kids. Finns på Spotify.

                                                             VÄLKOMMEN TILL LÄRA LÄSA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar