torsdag 5 maj 2011

Törs jag skriva att jag fick gåshud?

"Alla böcker är tråååååkiga!"
Sätt "Fullmåne" i näven på ditt barn och jag lovar att den blir läst!

Varför?

1. Omslaget, som brukar vara den klart avgörande faktorn till om barn över huvud taget kan tänkas kasta en blick på insidan, ser ju helt groteskt läskigt ut. Efter att ha sett varulvens käft kommer även de mest hårdnackade att visa lite intresse. 

2. Boken är tjock men texten är luftig och mycket lättläst. Det gör att de flesta kan börja överväga om det här kan vara en bok att prova. Om du som förälder sedan läser första kapitlet högt, lite så där på stående fot, så tror jag du är på väg att lyckas.




3. Om du sedan slänger boken lite nonchalant i någon hög på något bord hemma och inte tjatar om den, så tror jag att du snart ser att den blir läst.

4. Ljudbok ingår! Läs mer om ljudböcker här.

4. När jag kommit halvvägs in i boken kom jag på mig själv med de klassiska rysarsymptomen: spända magmuskler, flämtande andning som man försöker göra ljudlös, stirrande blick. Då insåg jag att jag satt och läste en lättläst bok för barn och ungdomar... och tänkte att den här har författaren Ewa Christina Johansson och illustratören Mattias Olsson lyckats med!




Jag var tacksam för att jag inte låg ensam på landet.

Välkommen till Lära Läsa!



1 kommentar: