![]() |
| Här kommer Hallon |
Bokförlaget Hegas har specialiserat sig på lättlästa böcker för alla åldrar. Nu storsatsar förlaget på ljudböcker, alltså böcker som du lyssnar på samtidigt som du läser. Till varje bok ingår en cd-skiva som du lyssnar på i en cd-spelare eller i en mp3-spelare.
Ljudböcker är bra för den som inte har fått upp flytet i läsningen ännu. Det är lättare att läsa om du lyssnar på texten samtidigt som du följer med i boken. Genom att både lyssna och läsa blir det lättare att förstå berättelsen och du tränar samtidigt upp läshastigheten.
Böckerna om Lisa och fjordhästen Hallon är två mycket lättlästa böcker. Texten har stor stil, få ord på varje rad och ett enkelt språk. Handlingen är kronologisk och lätt att följa. Bilderna är många och roliga!
I "Här kommer Hallon" får vi lära känna Lisa, en tjej som tycker om att leka med dockor och att rida på hästar. Lisa är ledsen för att hennes bästa vän Alva har hittat en ny vän. Lisa sitter vid sitt fönster och tittar på när alla barn går på kalas hemma hos Alva. Lisa är inte bjuden.
Som tur är träffar Lisa en ny vän, Tyra. Tyras mamma har en egen häst som heter Hallon som Tyra rider på. Och Tyra leker också med dockor, även om det är lite hemligt...
![]() |
| Ridskola med Hallon |
I del två, "Ridskola med Hallon" berättar Lisa om hur det är att gå på ridskola. Hon tycker att det är lite jobbigt på ridskolan för där finns så många regler om hur man ska sitta på hästarna och åt vilket håll man ska rida. Vilken tur att Tyra finns, som har en egen häst som flickorna kan rida på! Tyras mamma och pappa är inte lika noggranna som lärarna på ridskolan och flickorna känner sig fria att göra lite vad de vill.
Lisa är avundsjuk på Tyra som har en egen häst, men konstigt nog är är Tyra avundsjuk på Lisa som går på ridskola! Flickorna startar en egen ridskola med både häst, får, nallar och dockor. Och på slutet kommer Lisas gamla kompis Alva, som blivit dum, och Alvas nya kompis. Hur ska det gå?
Författare och illustratör: Erika Eklund Wilson.
Har du eller ditt barn provat att läsa en ljudbok? Dela gärna med dig av dina erfarenheter!
På Lära Läsa-sajten kan du läsa mer om hur du kan hjälpa ditt barn med läsningen!
Välkommen!


tänka sig att en son där mallgroda är rädd för får.
SvaraRadera.]